Pampasan Perang Oleh Sultan Perak 

Ngah Ibrahim mengikut sejarahnya memiliki aset sebanyak RM 6 juta pada tahun 1867 hasil perusahaan bijihtimah , tebu dan kopi . Nilai RM6 juta pada hari ini ialah RM 600 juta . Beliau di berikan hak memungut cukai oleh Sultan kerana jasanya . Ngah Ibrahim telah membantu Sultan Perak membayar gantirugi sebanyak RM17 ribu ( hari ini RM 1.7 juta ) yg di tuntut oleh puak Ghee Hin akibat dari Perang Larut pertama 1861 - 1862 . Sultan tidak mampu membayar jumlah yg di tuntut . Hari ini kita yang hidup tertanya2 , bagaimanakah sebuah puak kongsi gelap boleh menuntut gantirugi dari sebuah kerajaan ?
Walhal mereka cuma menumpang dan Ngah Ibrahim lah tokoh yg bertanggungjawab membawa ramai orang2 Cina masuk ke Perak utk bekerja di lombong bijihtimahnya . Hari ini ibaratnya seperti kumpulan gangster Geng Mamak menuntut sejumlah wang dari kerajaan sebagai gantirugi
Maka apabila pemerintah tidak berdaya menjadi penanggung kpd kuasa yg di berikan kpd mereka oleh Allah utk menguruskan sesebuah negeri yg di amanahkan.kpd mereka , maka kuasa itu akan di berikan pula kpd pihak lain ( Inggeris )
Di era Najib Razak , China boleh berbuat sesuka hatinya . Di binanya tembok mengelilingi sebuah kawasan perindustrian . Undang2 negara ini seolah2 tidak terpakai di dalam kawasan tersebut . Betapa lemahnya pemimpin negara di waktu itu yg telah di amanahkan kuasa utk memerintah negara ini , sehinggakan negara luar boleh berbuat sesuka hati mereka . Mereka tidak berdaya menjadi penanggung kepada sebuah kuasa yg di amanahkan kpd mereka .
Akibatnya kuasa itu di berikan pula kepada pihak lain . Pihak yg boleh menguruskan sebuah kuasa yg di amanahkan kpd mereka secara berkesan dan lebih bertanggungjawab . Sesungguhnya Allah tidak akan memberatkan seseorang itu dgn sesuatu yg tidak boleh di pikul oleh mereka . Najib Razak dan penyokong2nya wajib bersyukur dan redha kerana Allah telah melepaskan suatu tanggungjawab yg amat berat dari bahu mereka . Yg baik itu dari Allah . Jika ada keburukan yg di berikannya kpd manusia , maka itu adalah caraNya untuk memberikan kebaikan . Cuma manusia yg gagal utk memahami , kecuali mereka yg berakal dan beriman
- Rayyan Adam -

Comments

Popular posts from this blog

KISAH KEBANGKITAN CHINA

SWEET MEMORY